„MUSZLE… I STATEK M/S RADZIONKÓW” Promocja książki „M/S Radzionków – Historia statku i ludzi”; 2017

Z Panem Janem Wieczorkiem – członkiem pierwszej załogi M/S Radzionków, podczas promocji książki.

Późnym popołudniem, 31 stycznia 2017 roku w radzionkowskim – Centrum Dokumentacji Deportacji Górnoślązaków do ZSRR w 1945 roku – odbyła się promocja książki „M/S Radzionków – Historia statku i ludzi”. Podczas wieczoru honorowymi gośćmi byli: autor książki – Pan Marek Wrodarczyk, Matka Chrzestna statku – Pani Emilia Bacia oraz marynarz pierwszej załogi, przemiły – Pan Jan Wieczorek.
Miałem przeogromną przyjemność udostępnić kilkanaście muszlowych „olbrzymów” z własnej kolekcji, jako wątek marynistyczny towarzyszący promocji książki. Serdecznie dziękuję za pasjonacką pamięć w tym względzie Panu Burmistrzowi Gabrielowi Toborowi oraz Panu Jarosławowi Wrońskiemu.
Szanownemu Autorowi, Panu Markowi Wrodarczykowi dziękuję, że w swojej książce zauważył moją kolekcjonerską obecność podczas pierwszych radzionkowskich „Dni Morza” w 2009 roku.

M/S RADZIONKÓW został zbudowany w Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego dla Polskich Linii Oceanicznych, które eksploatowały go w latach 1972-1998.
Głównym jego konstruktorem był inż. R. Lis ze Stoczniowego Biura Konstrukcyjnego, zaś autorem rozwiązań architektonicznych inż. Wł. Szczepański.
Imię statku nadano na wniosek Jerzego Ziętka, ówczesnego wojewody katowickiego, z okazji 100-lecia Kopalni Węgla Kamiennego „Radzionków”.
Ceremonia wodowania miała miejsce w samo południe, w sobotę 15 lipca 1972 roku.
Pierwszym kapitanem statku został kapitan żeglugi wielkiej Władysław Smoleń.
Matką Chrzestną „Radzionkowa” została urodzona 8 maja 1936 roku w Woźnikach Śląskich, pani Emilia Bacia. Początkowo planowano by matką chrzestną została najstarsza mieszkanka Radzionkowa, jednak w trakcie przygotowań, z różnych względów zdecydowano, że zostanie nią żona przodującego górnika, obchodzącej właśnie stulecie istnienia Kopalni „Radzionków”. Wybór pani Emilii był dość nietypowy, gdyż zazwyczaj matkami chrzestnymi były żony ówczesnych prominentów.
Podniesienie bandery na statku miało miejsce w Gdańsku przy nabrzeżu Wiślanym, w czwartek 11 stycznia 1973 roku o godz. 14.00. Do Gdańska przybył wówczas między innymi ówczesny naczelnik miasta Krystian Gedyga, dyrektor Kopalni „Radzionków” Adam Gomola oraz wielu innych lokalnych działaczy. Zgodnie z przywilejem w pierwszy rejs frachtowca miała zostać zabrana jego matka chrzestna. Niestety załatwienie wszystkich formalności przedłużyło się, tak więc Emilia Bacia wypłynęła w drugą morską wyprawę „Radzionkowa”. Trasa rejsu wiodła przez Hamburg do Oranu w Algierii. Po drodze kilkanaście dni postoju w Grecji i Egipcie. Zwiedzanie Kairu, piramid, Akropolu. Na pamiątkę chrztu morskiego Emilia Bacia otrzymała wykonany na oryginalnej mapie nawigacyjnej dyplom wraz z nadaniem imienia morskiego „Polaris”.
M/S RAZDIONKÓW był uniwersalnym drobnicowcem typu B-432 – pierwszym z czterech bliźniaczych statków zwodowanych do końca 1973 roku (kolejne to „Garwolin”, „Ostrołęka” oraz „Wieliczka”). Na statkach B-432 zastosowano żurawie pokładowe o napędzie elektrycznym ze sterowaniem bezstycznikowym, a także zdalne sterowanie siłownią, umożliwiające pełnienie jednoosobowej wachty maszynowej przez 16 godzin na dobę. Z innych ciekawszych rozwiązań technicznych ułatwiających żeglugę warto wymienić zainstalowanie dwóch radarów pokazujących obraz rzeczywisty co pozwala na dokładniejsze określenie wszystkich punktów ruchomych na kursie statku.
Jednostka miała cztery ładownie, w tym jedną chłodzoną, a dwie dostosowane do przewozu rudy. Mógł zabierać 48 kontenerów (wg innych źródeł 64), do przeładunku których służył 40-tonowy bom. Siłownia jego była jak na owe czasy dobrze zautomatyzowana, zdalnie sterowana (możliwość pełnienia jednoosobowej wachty maszynowej przez 16 godzin). Napęd stanowił silnik spalinowy o mocy 4490 kW, dzięki któremu osiągał prędkość 16 węzłów.
Długość całkowita  123,9 m.
Szerokość na wręgach  17 m.
Wysokość do pokładu górnego  9,8 m.
Zanurzenie do znaku wolnej burty  7,32 m.
Prędkość pod ładunkiem  16 węzłów
Nośność  6300/5100 ton
Pojemność  5602/3696 BRT
Zasięg pływania: nieograniczony z wyjątkiem stref podbiegunowych
Załogę statku stanowiły 33 osoby, Dodatkowo mógł on zabrać 8 pasażerów rozlokowanych w czterech kabinach.
Statek obsługiwał tzw. „linię lewantyńską”, czyli kraje Bliskiego Wschodu nad Morzem Śródziemnym. Od 1997 roku pod banderą maltańską. Sprzedany armatorowi zagranicznemu w 1998 roku zmienił nazwę na MAREEG. Później jeszcze, co najmniej dwukrotnie,
zmienił nazwę (POLYMOK od 2000 roku i HERO I od 2005 roku), pływając pod banderami Belize, St. Vincent & The Grenadines, Panamy oraz Korei Północnej (od 2004 roku).
Złomowany w kwietniu 2006 roku.

Piękne chwile podczas promocji książki…

Od lewej: autor książki – Pan Marek Wrodarczyk, Matka Chrzestna M/S Radzionków – Pani Emilia Bacia, członek pierwszej załogi – Pan Jan Wieczorek

Dedykacje…

A tak prezentowały się muszle…